05-09-2015

Budget: Aubergine laat zich zien!

Er komt mij een uitdagende tijd tegemoet, want ondanks dat ik een nieuwe baan heb en leuk werk ga doen, ga ik minder verdienen. Dat brengt hier en daar wat uitdaging met zich mee op het kookvlak. Minder etentjes, nog veel meer zelf koken bijvoorbeeld. Daar heb ik niet zo'n moeite mee. Uitdagender wordt het portemonnee-vriendelijk en toch divers, gezond en lekker vega koken. Voorheen wilde ik nog wel geld neerleggen voor gedroogde porcini, talloze noten, azijnen en oliën en andere delicatessen en kocht ik rustig een ingrediënt voor één recept om het daarna niet meer te gebruiken. Daar ga ik meer op letten nu. Bewust kopen en koken. De kook-mijn-voorraad-kastje-leeg uitdaging staat gepland en de basis-boodschappenlijst (en waar ik die het goedkoopst haal) is in de maak. Of ik me aan mijn doelen zal kunnen houden is de vraag, maar lekker wordt het wel. Hier alvast een voorproefje van een budget recept. 

Pasta met aubergine-tomatensaus - 2 personen


150-200 gram pasta*, bijvoorbeeld spaghetti of fusilli
2 eetlepels neutrale olie, bijvoorbeeld maïskiem
1 kleine ui of halve grote ui, gesnipperd
1 teen knoflook, fijngehakt
1 aubergine, in blokjes
1 blik gepelde tomaten
1/4 theelepel kaneel
1/4 theelepel paprikapoeder
scheutje balsamico azijn 
zout en versgemalen zwarte peper
paar takjes verse koriander, gehakt, ter garnering

Zet een pan water op voor de pasta. Breng het water aan de kook en kook daarin de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Bewaar bij het afgieten een klein beetje kookvocht.
Maak ondertussen de saus. Verhit de olie in een grote koekenpan op middelhoog en fruit hierin de ui zo'n 5 minuten tot deze zacht is. Voeg de knoflook toe en bak 1 minuut mee. 
Voeg de aubergine blokjes toe. Bak deze, regelmatig roerend, in zo'n 10-15 minuten zacht en een beetje gekleurd. De aubergine ziet er dan zacht en vochtig uit en geeft ook vocht af in de pan.
Open het blik tomaten en knijp de tomaten met je handen fijn boven de pan. Voeg ook het sap toe. Laat de saus zo'n 10 minuten inkoken en dikker worden. Voeg ondertussen de kaneel, paprikapoeder en een vleugje balsamico azijn toe. Proef de saus na 10 minuten en breng verder op smaak met zout en peper. 
Meng de saus door de pasta en gebruik hierbij een beetje kookvocht, zodat de saus beter aan de pasta hecht. Serveer in diepe borden en garneer met koriander. 

Eet smakelijk!

* ga uit van 75 tot 100 gram per persoon. Ben je een grote eter, ga dan voor meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten